Åldrandets gåta

Det är titeln på boken jag läser nu. Att säga att den är intressant är i mitt fall en underdrift.
Boken, eller snarare författaren, säger att världens första 200-åring redan lever. Bakom detta påstående ligger gedigen forskning och prognoser som visar att vi bara blir äldre. Han nämner också att runt 2050 kommer vi ha 1,5 miljarder 65-åringar i världen. Stor siffra.
 
Jag kommer säkerligen ta upp lite intressanta fakta, siffror och egna reflektioner kring det här. Människans åldrandnde fascinerar. Kanske mest på grund av mitt stora intresse för kostens hälsoeffekter på människan.
 
Vad som är mest intressant är att vissa människor tror att det är ett ställningstagande om bra balanserad kost är bra eller inte, att det spelar roll eller inte. Det är inget ställningstagande.
 
Vissa människor verkar också tycka att ett ställningstagande för att unna sig själv och njuta av livet ger så otroligt mycket mentala hälsofrämjande faktorer som sedan ger uttryck på den totala hälsobilden.
 
Inte för att sticka ut hakan. Men de flesta har fel. Utifrån mitt sätt att se på saken alltså.
 
Och mitt synsätt?
 
Att leva ett långt, friskt och härligt liv där du får spendera mycket tid med människorna du tycker om och de får spendera mycket tid med dig.
 
Vissa människors sätt att leva låter mer som "leva och ha kul så mycket man hinner medan det fortfarande finns tid".
 
Det är okej. Jag tycker bara att med väldigt små justeringar hade man kunna - leva och ha kul så mycket man hinner lite längre.
 
Nåväl.
 
Min dryck med grönt ekologiskt Earl Grey te (kokat i morse), fläderblomssaft (plockat några hundra meter från huset av en granne som också gjort saft av flädern) och baobabpulver (ja, från närr och fjärran, sjukt bra för miljön? Nej, kanske inte.) väntar.
 
Kost & Hälsa | |
Upp